torsdag 15 april 2010

Vikten av förankring för förändring

Personalen på Linnéskolan påminde mig igår om vikten att förankra arbetet med förändringsprocesser hos lärare och elever, att vara lyhörd inför behov och rädslor, samt att aldrig förespråka enkla universallösningar - de fungerar aldrig, förändring kräver hårt arbete. 

Förutom detta blev jag påmind om och peppad till att lita på min egen magkänsla och kompetens i samarbetet med andra. Jag måste stå på mig mer och lita på det jag tycker är bra. Samtidigt är det förstås bra att vara öppen för olika lösningar, ibland blir de bra, ibland ser man att ens ursprungliga upplägg hade varit bättre. 

För övrigt uppmärksammades jag än en gång på hur bra interaktiva metoder fungerar, både på lärare och elever, och hur konflikthanteringsutbildningar stärker gruppkänslan och samarbetet inom en personalgrupp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar